Hoogtetraining en hartslagmeters dat liegt er zeker niet om!

Astma of niet, met sport sloof ik me graag uit. Tijdens het sporten ga ik het liefst tot de max. Elke keer weer test ik mezelf uit tot hoever ik kan gaan, “veel hartslagen maken, veel zweten”. Noem het bewijsdrang (naar mezelf), noem het uitsloverij, het is nou eenmaal hoe ik in elkaar zit.

Victorie Plaza
Zo ook toen ik werd uitgedaagd door Victorie Plaza in Alkmaar om daar te trainen voor de Kilimanjaro in een hoogtecabine. Ik zou dat wel even doen en laten zien waar toe ik in staat ben, maar vooral mezelf niet teleur stellen. Totdat ik erachter kwam dat ik bij hoogtetraining helemaal mezelf niet mag uitdagen tot het uiterste, voor wat betreft hartslagen dan. Trainen in een hoogtecabine vergt een heel andere manier van sporten, daar mijn hartslag gedurende het uur niet boven de 145 slagen uit mag komen (de verzuringsgrens). Niet keihard zweten en afgemat de zaal uitstappen dus. Dit was voor deze uitslover even een nieuwe wending. Maar wel de ideale manier om je uithoudingsvermogen te vergroten, anders dan mijn bokstraining of Insanity (zie filmpje).

20141219_115720-1_resized

Hoogtecabine bij Victorie Plaza

Buiten het feit dat hoogtetraining in een hoogtecabine een dreun is op je fysieke gesteldheid ben je volledig in control door middel van hartslagmeting. Deze moet dan ook top zijn! Ik ben al een tijdje bezig en gisteren voor het eerst getraind op de hoogte van 5500 meter (dit is echt heel hoog!!). Na een half uur had ik al drie keer het gevoel gehad dat ik flauw zou vallen en ik haalde niet eens de helft van mijn niveau van wat ik normaal aan kan in een sportschool om mijn hartslag te kunnen controleren.

tennisschoenen merk Adidas

Advertentie: actie http://www.tennisschoen.com

Wat is hoogtetraining?
Hoogtetraining is het uitvoeren van een training met gereduceerde zuurstof in de lucht. Deze conditie vind je normaal alleen in de bergen, maar kan nu ook in hoogtetraining kamers worden gesimuleerd. Een optimale voorbereiding voor bergbeklimmers. Maar ook een ideale workout voor wedstrijdsporters en mensen met astma, copd, diabetes of obesitas. Je krijgt gewoon meer adem. In Nederland zijn er slechts 5 adressen voor. Ik train bij Victorie Plaza in Alkmaar. Drie keer per week rijd ik dan van Amsterdam naar Alkmaar om daar een uur in de hoogtecabine te staan.

Invloed hoogtetraining op astma?
Ik heb regelmatig last van dichte luchtwegen, bronchitus (lichte vorm van astma). Als ik dan op wintersport ga, ben ik de eerste dag/nacht benauwd. Maar aan het einde van de week heb ik altijd ik zuurstof over. Je lichaam past zich namelijk aan.

Hoewel het procentuele aandeel zuurstof in de lucht bij alle hoogten vlak onder de 20,9% ligt, is er door de geringere luchtdruk op hoogte absoluut minder zuurstof voor het ademen ter beschikking. Deze verandering zorgt ervoor dat de hersenen het lichaam instrueert om het aantal ademhalingen op te voeren en/of te verdiepen met het doel om meer rode bloedlichaampjes te produceren. Dit leidt tot een verhoogd zuurstoftransport, waar alle orgaanstelsels van profiteren. De stofwisseling wordt opgevoerd en er komt meer energie beschikbaar. Dit proces zorgt voor een verhoging van je hartslag.

Goede hartslagmeting
Een extra dimensie aan de hoogte training is dus het nauwkeurig volgen van deze hartslag, zodat die niet ineens omhoog schiet. Ik maak nu gebruik van een Polar horloge, die exact meet hoeveel progressie mijn conditie boekt. Deze werd mij geadviseerd door de website van Hartslagmetershop, een website waar je al jouw hartslag apparatuur kan krijgen. Ik ben blij dat ze me deze hebben geadviseerd, want het heeft mijn sporten uiteindelijk een extra dimensie gegeven. Ik kan iedereen die gaat trainen, al is het bootcampen, boksen of spinnen, meet ook eens je hartslag.

IMG_20150107_142558_resized

Legale “doping”
Aanmaak in je lichaam van meer rode bloedlichaampjes in je lichaam zorgt er ook weer voor dat je conditie meer zuurstof heeft als je je weer op zeeniveau bevindt. Meer zuurstof betekent dus meer uithoudingsvermogen. En dat gezegd te hebben moest ik ook even denken aan die wedstrijd van Ajax tegen Salzburg (zie onderaan).

De voordelen van hoogtetraining op een rij?

  • Verbetering uithoudingsvermogen
  • Verbetering verzuringsdrempel
  • Verhoging hemoglobine concentratie
  • Meer zuurstof naar werkende spieren
  • Versneld herstel na zware trainingen
  • Verbetering van de vetverbranding
  • Verhoogde schakeling tussen de energiesystemen
  • Versnelde terugkeer op trainingsniveau na blessures

PS
Terug naar die twee rare wedstrijden : Ajax – Red Bull Salzburg

Ik herinner me de twee wedstrijden van Ajax nog als de dag van gisteren. Ajax werd aan alle kanten voorbij gelopen en liep niet 90 minuten achter de feiten aan, maar 93 minuten. Er werden al snel grappen gemaakt dat de tegenstanders van Salzburg aan Red Bull zaten, want als de scheids na 93 minuten niet had afgefloten waren ze waarschijnlijk nu nog steeds aan het rennen. Nu pas begint het mij te dagen. Zij hadden waarschijnlijk de naastgelegen bergen opgezocht in de winterstop. Hun eigen hoogte training dus gecreëerd, niks geen Red Bull!
Maar waarom gaan alle voetbalclubs dan altijd trainen in landen als Qatar? Als ik Ajax was zou ik serieus eens nadenken over een voorbereiding in de bergen, voor een vliegende 2e seizoenshelft. Of zal een voetbal club zelf ook hoogtecabines hebben? AZ zit in ieder geval praktisch naast Victorie Plaza….

ajax-vs-salzburg-610x250 (1)

Plaats een reactie